עכשיו בזולו: משלוח חינם בקנייה מעל 150 ש"ח

כל מה שרציתם לדעת על קטניפ - הסם החוקי של החתולים

כל מה שרציתם לדעת על קטניפ - הסם החוקי של החתולים

כל מה שרציתם לדעת על קטניפ - הסם החוקי של החתולים  

אם אתם בעלי חתולים, סביר להניח ששמעתם על צמח הקטניפ (Catnip), או ה"נפית" בעברית. יכול להיות שנתקלתם בכמה מהסרטונים שמסתובבים ברשת, ובהם חתולים שנחשפו לקטניפ מציגים התנהגות שיכורה אך מאושרת: מתגלגלים, "נמרחים" על הרצפה או בוהים באוויר בטשטוש. ואולי אפילו הספקתם לבחון את התגובה של החתול הפרטי שלכם לצמח המיובש או לתמציות שלו.

בשל ההשפעה הדרמטית שלו על חתולים מסוימים (לא על כולם, אגב. ועוד נחזור לזה), הקטניפ זכה לכינויים שונים ומסקרנים, ביניהם "הגראס של החתולים". כיום אפשר למצוא אותו במוצרים שונים לחתולים, מחטיפי מזון ועד משטחי גירוד וצעצועים. אבל מהו בכלל אותו "סם חתולים" חוקי? על מי הוא משפיע ולמה? כל מה שרציתם לדעת על קטניפ - בכתבה הבאה.


צמח תמים שמזכיר מנטה

מעל 100 מינים של צמח הנפית גדלים ברחבי העולם, 7 מתוכם צומחים בר אצלנו בארץ. לצמחים במשפחה מיוחסות סגולות שונות ברפואה העממית האנושית, וחלקם משמשים כרכיבים במוצרים טבעיים או כתבלינים למאכל. אבל המפורסם מכולם, כמובן, הוא המין שמשפיע דווקא על חברינו החתוליים. זהו ה- Nepeta Cataria, או "נפית החתולים". צמח תמים למראה, שלא גדל בישראל, ומזכיר במראה ובריח שלו נענע או מנטה. אתם כבר יכולים לנחש לבד למה באנגלית הוא נקרא גם Catmint (מנטת החתולים).


ההשפעה - אופוריה לזמן מוגבל

כאמור, מה שהופך את צמח התבלין הסתמי למדובר כל כך הוא ההשפעה שלו על חתולים. בקטניפ קיים חומר פעיל בשם Nepetalactone, שמעורר תחושה של אופוריה בקרב חתולים (חלקם. הבטחנו שעוד נתייחס לזה). ההשפעה יכולה להיות דרמטית או קלה, ולהתבטא בצורות שונות, מתגובות נלהבות ואגרסיביות ועד רוגע וטשטוש. הרבה פעמים חתולים יבצעו פעולות שמגבירות את הפצת הריח, כמו לעיסת הצמח או התחככות בחפץ שטבול בו.

ההשפעה חולפת לגמרי אחרי כמה שעות, והעניין שגילה החתול מתחלף באדישות. הצמח לא נחשב ממכר וגם לא מזיק - חתולים שאוכלים אותו באופן ישיר עלולים אמנם להקיא או לשלשל, אבל גם אז לא אמורה להיות לכך השפעה בריאותית ארוכת טווח.


לא כל החתולים אותו דבר

נשמע מלהיב? אתם כבר לא יכולים לחכות עד שתנסו בבית? לפני שאתם מצטיידים בערימות של מוצרי קטניפ ומתכוננים

לצלם סרטון משעשע בכיכובו של החתול המשפחתי, כדאי לדעת שלא כל חתול מגיב לנפית באותה צורה. למעשה, לאכזבת לא מעט בעלי חתולים, יש חתולים שבכלל לא מושפעים מהצמח הזה.

ההבדל, מסתבר, טמון בתורשה: קיים גן ספיציפי שמקושר לרגישות לקטניפ ולחומר הפעיל שבו. חתולים שירשו את הגן הזה משני הוריהם יושפעו באופן ניכר מהצמח. חתולים שירשו את הגן רק מצד אחד יושפעו פחות. ואילו חתולים שלא נושאים את הגן כלל יגיבו בחוסר אכפתיות. כלומר, יתנהגו כמו שחתולים מתנהגים תמיד.

גם הגיל משנה. גורי חתולים וחתולים מבוגרים מאוד פחות רגישים להשפעה המשכרת של הקטניפ. ובסך הכול, בערך מחצית מחתולי הבית ישמרו על הפאסון הרגיל (או ההתנשאות הרגילה כלפינו, האנשים שבבעלותם) גם בנוכחות קטניפ.

אגב, לגבי "חתולים גדולים" הדעות חלוקות. עדיין לא ברור באיזו מידה, אם בכלל, מושפעים מהקטניפ אריות, טיגרסים ונמרים. כך שהפוטנציאל למחקר עתידי - כמו גם לסרטונים טבע משעשעים במיוחד - עדיין גדול...

 

אם יש לכם שאלות רפואיות לגבי השפעה של קטניפ או חומרים אחרים על החתול הפרטי - מומלץ להתייעץ עם הוטרינר הפרטי.