עכשיו בזולו: משלוח חינם בקנייה מעל 150 ש"ח

מה הכלבים שלנו מספרים לנו כשהם ישנים?

מה הכלבים שלנו מספרים לנו כשהם ישנים?

מה הכלבים שלנו מספרים לנו כשהם ישנים?

כלבים בכלל, וכלבים בוגרים במיוחד, מבלים חלק גדול מהיממה בשינה. מה אנחנו יכולים ללמוד על החברים הטובים שלנו מהרגלי המנוחה שלהם? הנה תשובות לכמה מהשאלות הנפוצות, שכמעט כל בעל כלבים שאל את עצמו מתישהו.

האם כלבים חולמים?

כל הראיות מעידות שכן. אמנם קצת קשה לראיין כלבים לגבי תוכן החלומות שלהם... אבל ההתנהגות בזמן השינה מצביעה על כך שגם הם, ממש כמו בעליהם האנושיים, חולמים חלומות מסוגים שונים. כלבים ישנים נוהגים להיאנח, ליילל ואפילו להניע רגליים באוויר, כמו בריצה דמיונית. סקירות של פעילות מוחית מראות על שלבים מקבילים בשינה אצל בני אדם ואצל כלבים, כולל שינה קלה, שינה עמוקה ואפילו שלב ה-REM המפורסם (שלב תנועת-העיניים-המהירות, שאת החלומות שנחווים בו יש סיכוי גבוה יותר שנזכור).

על מה בדיוק הם חולמים? את זה, כאמור, אנחנו כרגע רק יכולים לנחש.   

למה כלבים נוחרים?

בניגוד לסוגיית החלומות, אף אחד לא צריך לשאול "האם כלבים נוחרים" - ההוכחה נמצאת לנו ממש מול האוזניים. רעשי נחירות של כלבים יכולים להוות תוספת חמודה לקולות הרקע הביתיים, או הפרעה של ממש לשותפים האנושיים - תלוי בעוצמת הקולות וברגישות שלכם.

כמו אצל בני האדם, נחירות הן תוצאה של סתימה חלקית או היצרות של מעברי האוויר. כמעט כל כלב עשוי לנחור לפעמים, כשהוא קצת מצונן, בתנוחות שינה מסוימות או בגלל שינויים במזג האוויר. אבל ישנם כלבים שהנחירות שלהן כרוניות וקולניות יותר.

זנים מסוימים נוטים לנחור בגלל מבנה הפנים שלהם – בעיקר גזעים פחוסי אף כמו פאגים, בולדוגים ופאקינזים (שיש להם הרבה בעיות נשימה וחרחורים גם כשהם ערים). כלבים שסובלים מהשמנת יתר בדרך כלל נוחרים, והחמרה בתופעה יכולה לרמוז שצריך להחליף סוג מזון או להתחיל להגביל כמויות. בכלל, נחירות הן משהו שצריך לשים לב אליו ולדווח עליו לווטרינר. אם נדמה לכם שהרעשים נקטעים על ידי עצירות נשימה של כמה שניות, קחו את הכלב לבדיקה. במקרים קיצוניים, כשקיימת בעיה אמיתית בנשימה, הפתרון הוא ניתוחי.

מה תנוחת השינה של הכלב אומרת עליו?

כלבים שונים מעדיפים לישון בתנוחות שונות, ולא תמיד ההעדפה מעידה על יותר מטעם אישי. אבל באופן כללי, תנוחת השינה הנפוצה היא שכיבה על הצד. כלבים רגישים, מפוחדים וכאלה שעברו טראומות של נטישה או התעללות נוטים יותר לישון כשהם מכורבלים בתוך עצמם, בתנוחה שבלולית ומתגוננת. לעומתם, כלבים שמרגישים בטוחים ומוגנים יכולים להרשות לעצמם לישון על הגב, עם הרגליים באוויר, בלי לחשוש מהחשיפה של אזור הבטן הפגיע.

מצד שני, יש גם סיבות פחות עמוקות לבחירה בתנוחת השינה. בימים חמים כלבים עשויים להעדיף שינה על הרצפה, ברביצה על הבטן ובפרישה של איברים, כדי להצטנן ולהקל את החום. בחורף, אותם כלבים יכולים להתכרבל ולהצטמצם על גבי מיטה ומזרן לכלב (או כאשר אין כאלה, לטפס על הספה או המיטה שלכם...). 

למה כלבים מסתובבים במקום לפני השינה?

אחת התופעות המשעשעות, שכמעט כל מגדל כלבים מכיר, היא האופן שבו כלבים מתכוננים לרביצה על ידי הסתובבות במקום. כצופים (אנושיים) מהצד, קשה להבין מה מטרת התנועה הזו המעגלית הזו, שממילא מסתיימת, פחות או יותר, באותה נקודה שבה הכלב התחיל להסתובב. אז בשביל מה נועד הטקס הזה? האם הוא אמור לחמם את הרצפה או כרית הרביצה? אולי להתיש את הכלב עוד טיפה לפני שהוא שוכב לישון? 

כמו במקרים אחרים, ההסבר נובע מהעבר הלא מבויית של ידידינו הפרוותיים. כלבים שישנו בטבע, בלי מיטות ומזרונים לכלבים או כריות ייעודיות רכות, היו צריכים לשטח את העשבים הגבוהים שצמחו במקום או אפילו את השלג שהצטבר בו. צעידה במעגל במקום הייתה הדרך הפשוטה לכלב "להכין לעצמו את המיטה" תחת כיפת השמיים. בנוסף, ההסתובבות היוותה אזהרה רועשת לחרקים ונחשים המקומיים, שקיבלו הזדמנות להתרחק מהאזור (לטובת כל הצדדים...).  

לסיום, האופן שבו הכלבים שלנו ישנים מספרים לנו הרבה עליהם – מהעבר של האבות הפראיים שלהם ועד האופי והטעם של כל כלב. אם יש לכם שאלות ספציפיות לגבי שינה, או אם אתם מתלבטים או חוששים בנוגע לבריאות הכלב הפרטי שלכם – פנו לווטרינר להתייעצות מקצועית ומותאמת אישית.